Belka
Wtorek, 18 Czerwca 2019   imieniny: Elżbieta, Paula, Marek
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 

Kolejowy terminal przeładunkowy w Inowrocławiu. Czy ta koncepcja umarła na dobre?

Data publikacji: 2019-06-10, Data modyfikacji: 2019-06-11
A A AWydrukDrukuj  
 
W jeszcze obowiązującej strategii rozwoju województwa zapisano potrzebę utworzenia w Inowrocławiu kolejowego terminalu przeładunkowego, co więcej z inicjatywy byłego radnego Marka Słabińskiego pracownia Archigeum opracowała nawet wizualizację. Temat jednak utkwił w miejscu, za chwilę natomiast skończy się ważność tej strategii. Znacznie dalej udało się przebić koncepcji takiego terminalu w podbydgoskim Emilinowie, która w strategii nie była nawet ujęta.   Główną przeszkodą stało się nie znalezienie inwestora, który chciałby taką bazę przeładunkową w Inowrocławiu zbudować, działalnością logistyczno-spedycyjną nie będą się bowiem zajmować samorządy. Autem Emilianowa jest natomiast to, że rozwój bazy transportowej w tym miejscu znajduje się w planach PKP SA, najprawdopodobniej głównego inwestora. Czy przegrana Inowrocławia z Emilianowem oznacza zamknięcie tematu?   Powoli trwają prace nad nową strategią rozwoju województwa – na jednej z sesji Sejmiku Województwa radny Jerzy Gawęda wskazywał na potrzebę ujęcia rozwoju takiej bazy w Inowrocławiu, nawet w roli uzupełnienia terminalu w Emilianowie. Ze strony Zarządu Województwa padła deklaracja, że takie zapisy się pojawią.   Pod koniec maja w Gdyni odbyła się konferencja zorganizowana przez Centrum Unijnych Projektów Wspólnych poświęcona przyszłości transportu multimodalnego w Polsce. Obecna na niej wiceminister rozwoju Małgorzata Zielińska wprost stwierdziła - Nadal mamy zbyt mało terminali w Polsce   Z kolei unijnych koordynator korytarza Ren – Alpy Paweł Wojciechowski, występujący na tej konferencji w roli eksperta wskazał, że istniejące terminale są nierównomiernie rozłożone. Można zauważyć dużą ich częstotliwość w okolicach Poznania i Warszawy, ale w północnej Polsce nie ma właściwie żadnej dostępnej obecnie tego typu infrastruktury. Dlatego też jest na pewno duży potencjał, także z uwagi na bliskość portów morskich w Gdańsku i w Gdyni, a w przyszłości być może także w Elblągu.   Rozwój terminala w Emilianowie może przyciągnąć do naszego regionu popyt na tego typu infrastrukturę, wtedy znalazłoby się też miejsce dla takiej platformy również w Inowrocławiu. Węzeł inowrocławski jest dość dobrze położony, bowiem przebiega przez niego linia kolejowa w ramach korytarza Bałtyk – Adriatyk (nr 131) , ale PKP PLK widzi również na linii nr 353 pomiędzy Poznanie i Iławą przebieg uzupełniający dla korytarza Morze Północne – Bałtyk.   Na wzrost popytu na terminale intermodalne może wpłynąć rozwój wymiany handlowej z Chinami w ramach Nowego Jedwabnego Szlaku. Obecnie za główne centrum wymiany z Chinami uchodzą okolice Łodzi, ale Chny są na tyle dużym krajem, że ciężko byłoby całą wymianę kolejową oprzeć o jedno centrum logistyczne w Chinach, stąd też można się spodziewać, że chińskie prowincje będą próbowały budować współpracy z innymi regionami Europy. Atutem naszego regionu mogą być plany utworzenia autostrady morskiej Gdynia – Karklsrona, na wydłużeniu korytarza Bałtyk – Adriatyk, dające dostęp do rynku skandynawskiego.  

Pełna treść wiadomości na: portalkujawski.pl/inowroclaw/item/15692-kolejowy-terminal-przeladunkowy-w-inowroclawiu-czy-ta-koncepcja-umarla-na-dobre
portalkujawski.pl, Źródło artykułu: portalkujawski.pl
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Kreska
Dodaj artykuł
Najnowsze komentarze
 
    Kreska
     
    Polecane

    DOSTAWCY-INTERNETU-W-POLSCE-NAJLEPSZY-INTERNET

     




    Brak sond
     
    Newsletter
    Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
     
     

    Powiat inowrocławski – powiat w południowej części województwa kujawsko - pomorskiego z siedzibą w Inowrocławiu. W skład powiatu wchodzą gminy: Inowrocław, Gniewkowo, Janikowo, Kruszwica, Pakość, Dąbrowa Biskupia, Rojewo i Złotniki Kujawskie. Powierzchnia powiatu wynosi 1225 km kw.

    Atrakcje turystyczne stanowią: Nadgoplański Park Tysiąclecia, dwa rezerwaty – „Balczewo” i „Rejna”, park solankowy w Inowrocławiu, w stolicy powiatu  działa także tężnia solankowa. Powiat bogaty jest także w zbiorniki wodne do których nalęży rzeka Noteć oraz liczne jeziora  (Gopło, Tryszczyn, Gocanowskie, Szarlej, Piotrkowickie, Ludzisko, Węgiereckie, Mielno, Tuczno, Płaźno, Leszcze, Jordanowo, Długie, Kościelne, Pęchowskie, Jezioro Stare i Jezioro Nowe). Do godnych odwiedzenia zabytków należą: Mysia wieża w Kruszwicy, Dom Rodzinny Jana Kasprowicza, Zespół pałacowo – parkowy w Kobylnikach, Izba Pamięci Generała Władysława Sikorskiego czy Centrum Dziedzictwa Kujaw Zachodnich w Łojewie.

    Główną gałąź gospodarki regionu stanowi sektor prywatny.

    Przez powiat przebiegają trzy drogi krajowe nr: 15, 25 i 62.

     

    Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola