Belka
Wtorek, 23 Kwietnia 2024   imieniny: Jerzy, Wojciech
Rejestracja Witaj: Gościu, Zaloguj się
 
Belka
 
 

Pierwsze w Polsce autobusy elektryczno-hybrydowe są w Inowrocławiu!

Data publikacji: 2018-10-18, Data modyfikacji: 2018-10-19
A A AWydrukDrukuj  
 
Volvo Polska dostarczyło pierwsze cztery z szesnastu zelektryfikowanych autobusów miejskich do Inowrocławia – o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in). Jest to pierwsza w Polsce dostawa pojazdów tego typu. Volvo dostarczy wkrótce do Inowrocławia kolejne cztery elektryczne hybrydy oraz osiem autobusów całkowicie elektrycznych. Inowrocław to pierwsze w Polsce miasto, w którym po realizacji zamówienia flota autobusów miejskich będzie całkowicie zelektryfikowana. – Bardzo się cieszymy, że mogliśmy dostarczyć do Inowrocławia pierwsze w Polsce autobusy o innowacyjnym napędzie elektryczno-hybrydowym. Jesteśmy też dumni z faktu, że dzięki dostawom naszych autobusów Inowrocław stanie się pierwszym w Polsce miastem, którego tabor komunikacji miejskiej składać się będzie wyłącznie z pojazdów zelektryfikowanych. Volvo, jako jedyny producent, już kilka lat temu zrezygnowało z produkcji autobusów miejskich o napędzie wyłącznie spalinowym, w naszej wrocławskiej fabryce wytwarzamy tylko pojazdy wykorzystujące napęd elektryczny. Przykład Inowrocławia pokazuje, że w tym samym kierunku podążają miasta i operatorzy transportu publicznego w Polsce. Mam nadzieję, ze wkrótce będziemy mogli dostarczać kolejne zelektryfikowane autobusy do polskich miast, mówi Małgorzata Durda, dyrektor Volvo Buses na Polskę i Kraje Bałtyckie. – Jako włodarz miasta, mogę być dumny, że to właśnie Inowrocław będzie pierwszym miastem w Polsce, w którym 100% autobusów miejskich będą stanowiły autobusy z napędem w pełni ekologicznym – ciche, bezpieczne dla środowiska i komfortowe dla mieszkańców, w tym niepełnosprawnych. Po dostawie pozostałych autobusów, Inowrocław będzie prekursorem w tej dziedzinie. To ogromny sukces na skalę ogólnopolską, powiedział Ryszard Brejza, prezydent Inowrocławia. Autobusy o napędzie elektryczno-hybrydowym (plug-in) tym różnią się od tradycyjnych hybryd, że na większości trasy zasilane są wyłącznie energią elektryczną – niewielki silnik spalinowy pełni jedynie funkcję pomocniczą. Taki autobus przejechać może w trybie elektrycznym ok. 70 proc. trasy (w zależności od warunków, w jakich się porusza), a doładowanie baterii odbywa się na przystankach końcowych i trwa jedynie trzy do sześciu minut – po tak krótkim czasie autobus może ruszać w trasę. Elektryczne hybrydy mogą też być ładowane przy pomocy funkcji plug-in – np. w zajezdni. W Inowrocławiu zastosowanie znajdą oba rozwiązania. Elektryczne hybrydy (plug-in) zużywają o 60 proc. mniej paliwa od autobusów z silnikiem diesla, a emisja dwutlenku węgla zostaje zredukowana aż o 75 do 90 proc. Dla porównania – tradycyjne hybrydy zużywają ok. 40 proc. mniej paliwa i emitują 40-50 proc. mniej szkodliwych substancji od autobusów spalinowych. W przypadku elektrycznych hybryd istnieje ponadto możliwość zaprogramowania, w którym momencie autobus będzie wykorzystywał napęd elektryczny, a w którym spalinowy. System umożliwia dokładne skalkulowanie zapotrzebowania na energię na danej trasie i wgranie do komputera sterującego pracą jednostki napędowej algorytmu, który automatycznie, po odczytaniu danych z GPS, przełączy napęd ze spalinowego na elektryczny w strefach nisko – bądź zero-emisyjnych – np. w okolicach szkół, szpitali, osiedli mieszkaniowych czy centrów miast. – Z perspektywy miast to rozwiązanie wydaje się być bardzo interesujące, pozwala na zupełnie inne spojrzenie na kwestie projektowania. Możliwe jest tworzenie stref zero-emisyjnych, wolnych od spalin – elektryczna hybryda ma możliwość przejazdu w pełni elektrycznego w takich strefach. Co więcej – autobus taki może mieć przystanek wewnątrz budynku – np. galerii handlowej, gdzie będzie się poruszał wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a więc cicho i bezemisyjnie, mówi Małgorzata Durda. Autobusy dla Inowrocławia zostały zaprojektowane przez polskich inżynierów i są w całości produkowane w Polsce, we wrocławskiej fabryce Volvo. Zelektryfikowane autobusy miejskie Volvo jeżdżą dziś w Polsce w takich miastach jak Kraków, Sosnowiec, Inowrocław, Tarnowskie Góry, Jelenia Góra, Białystok, Krosno, Leszno czy Warszawa. Na całym świecie Volvo dostarczyło do tej pory operatorom transportu publicznego ponad 4 tys. zelektryfikowanych autobusów. 16 autobusów ekologicznych wraz z systemem ładowania będzie kosztowało 39 212 400,00 zł. Miasto poniesie koszt tylko w wysokości 15% wartości inwestycji. Pozostała część zostanie sfinansowana ze środków pozyskanych z Unii Europejskiej. Przypomnijmy, że 3 lata temu MPK wzbogaciło swój tabor o 12 autobusów – elektrycznych i hybrydowych.  

Pełna treść wiadomości na: ino-24.pl/?p=10058
ino-24.pl, Źródło artykułu: ino-24.pl
 
Komentarze
Brak komentarzy, Twój może być pierwszy!
Autor:
Kod z obrazka:
Puste pole z komentarzem
Puste pole z podpisem
Wyszukaj
 
Kreska
Dodaj artykuł
Najnowsze komentarze
 
    Kreska
     




    Brak sond
     
    Newsletter
    Bądź na bieżąco z nadchodzącymi imprezami. Zapisz się na bezpłatny newsletter.
     
     

    Powiat inowrocławski – powiat w południowej części województwa kujawsko - pomorskiego z siedzibą w Inowrocławiu. W skład powiatu wchodzą gminy: Inowrocław, Gniewkowo, Janikowo, Kruszwica, Pakość, Dąbrowa Biskupia, Rojewo i Złotniki Kujawskie. Powierzchnia powiatu wynosi 1225 km kw.

    Atrakcje turystyczne stanowią: Nadgoplański Park Tysiąclecia, dwa rezerwaty – „Balczewo” i „Rejna”, park solankowy w Inowrocławiu, w stolicy powiatu  działa także tężnia solankowa. Powiat bogaty jest także w zbiorniki wodne do których nalęży rzeka Noteć oraz liczne jeziora  (Gopło, Tryszczyn, Gocanowskie, Szarlej, Piotrkowickie, Ludzisko, Węgiereckie, Mielno, Tuczno, Płaźno, Leszcze, Jordanowo, Długie, Kościelne, Pęchowskie, Jezioro Stare i Jezioro Nowe). Do godnych odwiedzenia zabytków należą: Mysia wieża w Kruszwicy, Dom Rodzinny Jana Kasprowicza, Zespół pałacowo – parkowy w Kobylnikach, Izba Pamięci Generała Władysława Sikorskiego czy Centrum Dziedzictwa Kujaw Zachodnich w Łojewie.

    Główną gałąź gospodarki regionu stanowi sektor prywatny.

    Przez powiat przebiegają trzy drogi krajowe nr: 15, 25 i 62.

     

    Zgłoś uwagi - uzupełnij wszystkie pola